• NVK Open-Source Drivrutin för NVIDIA GPU:er Uppnår Vulkan 1.4 Konformitet

    Konformitet innebär att något följer specificerade standarder eller krav. Inom teknik, som med NVK-drivrutinen för Vulkan 1.4, betyder det att drivrutinen uppfyller alla Vulkan 1.4:s specifikationer och krav. Detta säkerställer att drivrutinen fungerar korrekt med program och spel som använder Vulkan 1.4, ger kompatibilitet, stabilitet och optimal prestanda. Konformitet garanterar att produkten är tillförlitlig och fungerar som förväntat enligt etablerade standarder.

    Collabora meddelade nyligen att deras open-source NVK Vulkan-drivrutin, som är en del av Mesa-grafikstacken för NVIDIA-hårdvara, nu officiellt uppfyller de senaste kraven för Vulkan 1.4 grafik-API.

    Stödet för Vulkan 1.4 har integrerats i NVK och kommer att ingå i den kommande Mesa 25.0-versionen som planeras att släppas i början av 2025.

    ”Detta fortsätter Mesas tradition av att snabbt anamma Vulkan. När Vulkan 1.0 lanserades 2016 var ANV-drivrutinen från Intel en av de första drivrutinerna som stödde Vulkan direkt från start. Sedan dess har varje ny Vulkan-version inkluderat flera Mesa-drivrutiner som erbjuder day-zero-stöd,” förklarar Collabora-ingenjören Faith Ekstrand.

    Under 2024 har NVK-drivrutinen även fått flera andra förbättringar, såsom D3D11-emulering med DXVK, stöd för OpenGL 4.6 via Zink och VKD3D-Proton för D3D12-emulering.

    Trots dessa framsteg saknar NVK fortfarande vissa större funktioner, som ray tracing och stöd för den senaste NVIDIA-hårdvaran och dess funktioner. Collabora lovar att prioritera dessa områden under 2025, samtidigt som de arbetar med att förbättra prestandan för sin open-source Vulkan-drivrutin i Mesa för användare av NVIDIA GPU:er.

    NVK var den första open-source Vulkan-drivrutinen för NVIDIA-hårdvara som erhöll Khronos konformitetsmärke för något API. Khronos tillkännagav nyligen Vulkan 1.4-specifikationen, och Collabora var snabba med att säkerställa day-zero-konformitet för NVK.

    Collabora uppger att Vulkan 1.4-stödet redan har integrerats i NVK och kommer att vara en del av den kommande Mesa 25.0-grafikstacken som släpps tidigt 2025. Vulkan 1.4 introducerar nya krav för att möjliggöra effektiv hantering av stora datamängder samtidigt som enheten renderar med full prestanda.

    Dessutom säkerställer Vulkan 1.4-specifikationen stöd för 8K-rendering med upp till åtta separata renderingsmål, inbyggt stöd för underhållsförlängningar upp till och med VK_KHR_maintenance6, samt explicit stöd för förlängningar och funktioner som är avgörande för framväxande högpresterande applikationer.

    https://www.collabora.com/news-and-blog/news-and-events/nvk-now-supports-vulkan-14.html

NVK Open-Source Drivrutin för NVIDIA GPU:er Uppnår Vulkan 1.4 Konformitet

Konformitet innebär att något följer specificerade standarder eller krav. Inom teknik, som med NVK-drivrutinen för Vulkan 1.4, betyder det att drivrutinen uppfyller alla Vulkan 1.4:s specifikationer och krav. Detta säkerställer att drivrutinen fungerar korrekt med program och spel som använder Vulkan 1.4, ger kompatibilitet, stabilitet och optimal prestanda. Konformitet garanterar att produkten är tillförlitlig och fungerar som förväntat enligt etablerade standarder.

Collabora meddelade nyligen att deras open-source NVK Vulkan-drivrutin, som är en del av Mesa-grafikstacken för NVIDIA-hårdvara, nu officiellt uppfyller de senaste kraven för Vulkan 1.4 grafik-API.

Stödet för Vulkan 1.4 har integrerats i NVK och kommer att ingå i den kommande Mesa 25.0-versionen som planeras att släppas i början av 2025.

”Detta fortsätter Mesas tradition av att snabbt anamma Vulkan. När Vulkan 1.0 lanserades 2016 var ANV-drivrutinen från Intel en av de första drivrutinerna som stödde Vulkan direkt från start. Sedan dess har varje ny Vulkan-version inkluderat flera Mesa-drivrutiner som erbjuder day-zero-stöd,” förklarar Collabora-ingenjören Faith Ekstrand.

Under 2024 har NVK-drivrutinen även fått flera andra förbättringar, såsom D3D11-emulering med DXVK, stöd för OpenGL 4.6 via Zink och VKD3D-Proton för D3D12-emulering.

Trots dessa framsteg saknar NVK fortfarande vissa större funktioner, som ray tracing och stöd för den senaste NVIDIA-hårdvaran och dess funktioner. Collabora lovar att prioritera dessa områden under 2025, samtidigt som de arbetar med att förbättra prestandan för sin open-source Vulkan-drivrutin i Mesa för användare av NVIDIA GPU:er.

NVK var den första open-source Vulkan-drivrutinen för NVIDIA-hårdvara som erhöll Khronos konformitetsmärke för något API. Khronos tillkännagav nyligen Vulkan 1.4-specifikationen, och Collabora var snabba med att säkerställa day-zero-konformitet för NVK.

Collabora uppger att Vulkan 1.4-stödet redan har integrerats i NVK och kommer att vara en del av den kommande Mesa 25.0-grafikstacken som släpps tidigt 2025. Vulkan 1.4 introducerar nya krav för att möjliggöra effektiv hantering av stora datamängder samtidigt som enheten renderar med full prestanda.

Dessutom säkerställer Vulkan 1.4-specifikationen stöd för 8K-rendering med upp till åtta separata renderingsmål, inbyggt stöd för underhållsförlängningar upp till och med VK_KHR_maintenance6, samt explicit stöd för förlängningar och funktioner som är avgörande för framväxande högpresterande applikationer.

https://www.collabora.com/news-and-blog/news-and-events/nvk-now-supports-vulkan-14.html