NVIDIA är ett välkänt amerikanskt teknologiföretag som är framträdande inom design och tillverkning av grafikprocessorer (GPU) och relaterade produkter. Företaget, grundat 1993, har varit en pionjär inom grafik- och parallellberäkningsteknologi, vilket har haft stor inverkan på både spelindustrin och professionella datormiljöer. Genom åren har NVIDIA utvecklat en rad innovativa produkter som driver allt från spelkonsoler och persondatorer till superdatorer som används för forskning i artificiell intelligens.
Nyligen tog NVIDIA ett stort steg mot större öppenhet och flexibilitet genom att meddela sina planer på att helt övergå till öppen källkod för sina GPU-kärnmoduler med den nya grafikdrivrutinen NVIDIA 560, som är avsedd för Linux-baserade operativsystem. Detta beslut markerar en viktig utveckling i företagets strategi, två år efter lanseringen av sin första Linux-grafikdrivrutin som använde öppen källkodsteknik.
Under de senaste två åren har NVIDIA:s öppna kärnmoduler genomgått betydande förbättringar, inklusive stöd för heterogen minneshantering (HMM) och säker databehandling. Dessutom har de integrerat sammanhängande minnesarkitekturer som är speciellt anpassade för NVIDIAs Grace-plattformar, vilket har förberett tekniken för en bredare användning.
Det finns dock vissa begränsningar med de nya öppna kärnmodulerna. De är för närvarande bara kompatibla med NVIDIAs senare GPU-arkitekturer som Turing, Ampere, Ada Lovelace och Hopper. Äldre arkitekturer som Maxwell, Pascal och Volta har ännu inte stöd för de nya öppna modulerna, och NVIDIA rekommenderar att användare av dessa arkitekturer fortsätter med de proprietära drivrutinerna. Däremot är de nyaste plattformarna, som NVIDIA Grace Hopper och NVIDIA Blackwell, endast kompatibla med öppna kärnmoduler.
”NVIDIA har nu uppnått likvärdig eller till och med bättre applikationsprestanda med våra öppna kärnmoduler jämfört med de proprietära alternativen,” kommenterade företaget. ”Övergången till en fullständigt öppen kärnmodul är nu det rätta steget för oss, och detta kommer att implementeras i den kommande utgåvan av R560-drivrutinen.”
Förutom framstegen med öppen källkod har NVIDIA nyligen släppt 555-serien av grafikdrivrutiner, som erbjuder explicit GPU-synkronisering. Denna nyckelfunktion är avgörande för att ge en smidigare användarupplevelse på Wayland skrivbord för NVIDIA GPU-användare. Med den nya drivrutinen NVIDIA 560 kan Linux användare slutligen se fram emot en fullständig öppen källkodsgrafiklösning från NVIDIA, vilket är ett stort steg framåt för ökad flexibilitet och öppen innovation inom grafikteknik.
NVIDIA Transitions Fully Towards Open-Source GPU Kernel Modules
Innehållet ovan bygger delvis på data ifrån