BSD

Andra smaker av fria oprativsystem OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och DragonFlyBSD
Post Reply
bajaren12

BSD

Post by bajaren12 » 24 June 2009, 15:20

Hej!
Jag har en fråga om BSD...
Kan man köra program till Mac OS X på en dator med BSD installerat? Och lämpar sig någon av BSD-distributionerna till "vanliga användare"?

Jag vet att det inte bara finns en BSD, utan många fler, så ni behöver inte påpeka detta(;

tack på förhand
http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc
Se den!

[Linux Mint]

bajaren12

Re: BSD

Post by bajaren12 » 6 July 2009, 20:38

kom igen nu... snälla... jag behöver verkligen ett svar,
http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc
Se den!

[Linux Mint]

li

Post by li » 8 July 2009, 10:38

Titta på pc-bsd, som bygger på FreeBSD.

http://www.pcbsd.org/

Jag gillar FreeBSD alltmer, men tröskeln för att komma igång är högre än till enkla Linux-distributioner. Omfattande dokumentation finns på nätet för dem som vill lära sig hur man installerar och håller igång systemet. :D

http://www.se.freebsd.org/doc/handbook/book.html
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

erik_persson

Post by erik_persson » 8 July 2009, 15:50

bajaren12 wrote:Hej!
Jag har en fråga om BSD...
Kan man köra program till Mac OS X på en dator med BSD installerat? Och lämpar sig någon av BSD-distributionerna till "vanliga användare"?

Jag vet att det inte bara finns en BSD, utan många fler, så ni behöver inte påpeka detta(;

tack på förhand
Svaret är komplext. För det första är os x inte *bsd, men mycket av userland är bsd. Det betyder att vissa av kommandoradsprogrammen går att köra på *bsd, och de finns där redan. Vissa andra kommandoradsprogram är specifika för os x och de kan inte köras. Vissa andra program som os x använder sig av är open source, som tex apache, och finns också för bsd.
Vad gäller de "normala" programmen med grafiskt gränssnit för os x så använder de sig av cocoa. En del sådana, som inte är från apple, är open source och då kan de även finnas för *bsd. Det går däremot *inte* att bara flytta ett os x-program och få det att köra.
Program som enbart finns för os x kan *inte* köras under *bsd. Om programmet skulle råka vara open source eller om den som gör programmet i en framtid skulle kunna tänka sig att kompilera det även mot openstep, så är det möjligt att programmet i framtiden skulle kunna gå att köra under *bsd.

Sammanfattningsvis:
Grafiska program som använder os x cocoa går *inte* att köra någon annanstans än under os x och går inte att flytta till något annat operativsystem.

/erik

li

Post by li » 8 July 2009, 21:47

Då får vi hoppas att någon skriver liknande "wine" men för os-x (det borde vara enklare än wine).
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

GnomeAfterAll

Post by GnomeAfterAll » 14 July 2009, 09:04

li wrote:Då får vi hoppas att någon skriver liknande "wine" men för os-x (det borde vara enklare än wine).
Borde det inte alls vara.

Har du tänkt på att Apple för ett tag sen skiftade till Intel-baserade datorer, och PPC-programvara därmed blev oanvändbar på Intel-macs?

Och att det är en helt annan arkitektur på PPC-baserade macs (baserat på att PPC-programvara ej funkar på Intel-mac)?

För att lösa detta hade antagligen 2 versioner av programmet behövts, eller ett dubbelt så stort (om inte mer).

Sen finns ju inte lika många program till OS X, så det hade antagligen inte varit värt det.

Bara för att OS-X är unix-baserat behöver det inte betyda att det är ens nära att vara kompatibelt med andra UNIX-baserade operativsystem.
GNU/Linux <3

Debian måste vara den bästa disten =)

Post Reply