Problem med åäö i bash

Andra smaker av fria oprativsystem OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och DragonFlyBSD
Post Reply
PDouhane

Problem med åäö i bash

Post by PDouhane » 11 August 2008, 11:18

Hej alla. Har googlat som attan efter en lösning på mitt problem men inte funnit, så nu sätter jag min tilltro till någon kunnig person här istället =) !
Jag kan skriva åäö i bash, efter att jag la till

Code: Select all

set output-meta on
set convert-meta off
i .inputrc
Men det jag inte fattar är, att när man skrivit ett av dessa tecken, om man sen kör backspace eller ctrl-u, så raderas lika mycket av prompten som där är åäö skrivet. Exempel:

Code: Select all

[patric@toad ~]$ ååääöö
(ctrl-u)
[patric@
Detta är ju extremt störigt som ni kan förstå. Tacksam för alla tips angående detta!
[AMD64, Radeon X800 PRO, MSI K8 Neo, Ubuntu 7.10 x86_64]

crashie

Re: Problem med åäö i bash

Post by crashie » 17 August 2008, 13:51

Jag antar att du kör Ubuntu eftersom det står det i din signatur...

Normalt sett ska du inte behöva ändra i .inputrc, felet ligger troligen inte i Bash utan i terminalprogrammet. Så vad kör du för terminalprogram? Terminalen i GNOME (detta är standard i Ubuntu), KDE eller XCFE? Helt textbaserat? Kör du via PuTTY i Windows?

Om du använder PuTTY så kan du behöva ändra teckenuppsättning till UTF-8, det görs under Configuration -> Window -> Translation.

Är det någon speciell teckenuppsättning du använder/vill använda? I Linux används normalt Unicode (UTF-8), vill du slippa "pill" så bör du använda denna.

crashie

Post by crashie » 17 August 2008, 15:24

Såg inte att du postade i BSD-forumet föränn nu. Jag vet inte riktigt hur det fungerar med teckenuppsättningar i BSD, även om jag skulle tro att det liknar Linux/Ubuntu ganska mycket.

Om kör FreeBSD och vill använda Unicode så verkar denna, dock ganska långa, guide lovande:
http://opal.com/jr/freebsd/unicode/
Annars, om du nöjer dig med de tecken som finns i ISO-8859-1 (åäö finns, men inte € etc) så bör det räcka med att ställa in ditt terminalprogram till att använda den teckenuppsättningen (tror att UTF-8 är standard i GNOME och KDE). Men jag är som sagt ingen BSD-expert, så det vore bra om någon BSD-kunnig person kunde kolla på detta.

maxz

Post by maxz » 20 October 2008, 23:24

Kolla in på följande blogg
http://z999.blogspot.com

Post Reply