BSD *NIX

Andra smaker av fria oprativsystem OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och DragonFlyBSD
Post Reply
gamlagubben

BSD *NIX

Post by gamlagubben » 3 December 2006, 02:47

Hej,

Jag har kommit så långt att intresset för BSD* har ökat, och tycker att det verkar vara bättre än linux. Det är bara mitt eget tycke...

Nå väl jag undrar ifall någon kan klar göra de största skillnaderna mellan FreeBSD, OpenBSD, NetBSD och gamla 386BSD eller någon annan variant av de många BSD varianterna.

Uppskattar svar så fort som möjligt!

MVH GamlaGubben

k1piee

Post by k1piee » 3 December 2006, 09:39

FreeBSD är mest inriktat mot stabilitet och prestanda,
NetBSD är den varianten som finns på flest arkitekturer, men är den minst uppdaterade!
OpenBSD har som mål att vara det säkraste fria operativsystemet på marknaden.

gamlagubben

Post by gamlagubben » 4 December 2006, 10:44

Först och främst så tänkte jag ha BSD till server så där kan jag kanske köra FreeBSD då? Eftersom den har bättre stabilitet och prestanda så kanske den passar server och arbetsstation?

Eller ska man ta det säkrare openBSD eller gör det ingen skillnad?

Förutom hur Licencsen är upplagt och att att hela grundsystemet är samman byggt vad är det som skiljer igentligen emellan någon Linux distribution som Ubuntu, Debian, Slackware eller gentoo?

Har självklart sök runt på internet och hittat lite fakta om det men det mesta verkar bara vara grunderna hur de ser ut från förstaa början. Jag kräver lite djupare skillnader.

Mvh GamlaGubben

gholen

Post by gholen » 4 December 2006, 12:17

Jag skulle utan att tveka ta FreeBSD som server och OpenBSD som brandvägg!

Läs på
www.freebsd.se
och på
www.openbsd.se
Fluxbox,urxvt under Ubuntu Dapper Drake
Image

gamlagubben

Post by gamlagubben » 4 December 2006, 17:12

Det räcker att håla sig på FreeBSD.se och FreeBSD.org eller finns det någon annan bra hemsida eller forum som man kan speciellt fråga om FreeBSD eller OpenBSD?

Att börja på FreeBSD.se och FreeBSD.org kanske är en väldigt bra utgångspunkt?

Mvh GamlaGubben

trekkie78

Post by trekkie78 » 4 December 2006, 17:42

miixter

Post by miixter » 4 December 2006, 20:21

Om du installerar/administrerar OpenBSD klarar du dig lång med OpenBSD faq :http://www.openbsd.org/faq/index.html

FreeBSD har "FreeBSD Handbook" som behandlar det mesta man kan tänkas stöta på i en standard installation + mycket mera därtill, den hittar du här :http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO885 ... /handbook/

/mixter
Key power of Linux - freedom to choose.

gamlagubben

Post by gamlagubben » 5 December 2006, 19:55

Jag har suttit och läsit manualen och help-readme filerna. Men jag förstår fortfrande inte hur jag ska kunna installera OpenBSD?

ftp://ftp.su.se/pub/OpenBSD/4.0/i386

Jag hittade i alla fall en mirror-ftp här i Sverige...

Men jag undrar räcker det verkligen med en 3,5" tums disket för att installera ett helt operativsystem?

miixter

Post by miixter » 5 December 2006, 20:13

Bättre beskrivning än så här : http://www.openbsd.org/faq/faq4.html#Install är svårt att hitta då den går igenom installationen steg för steg, fråga för fråga.

Om man inte har beställt en cd så kan man göra en nätinstallation och då räcker det med en diskett eller en boot cd och Internet åtkomst. Tanken är att man bootar på en cd/diskett och därefter väljer ftp (eller nfs, http, cd, tape) som media för installationen, iom detta behövs inte alla filerna direkt utan tas ned vid behov men detta kräver som sagt Internet åtkomst.

/mixter
Key power of Linux - freedom to choose.

gamlagubben

Post by gamlagubben » 5 December 2006, 20:29

Tack miixter

Ska kolla över din länk och se ifall jag får allt att fungera!

Mvh GamlaGubben

Post Reply