Kernel Problem, failar.

Andra smaker av fria oprativsystem OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och DragonFlyBSD
Post Reply
the_noobe

Kernel Problem, failar.

Post by the_noobe » 17 June 2006, 15:30

Hej.

Ska kompilera om min kernel för mitt system, har en gammal pentium2 451 MHz som jag vill göra en anpassad kernel för, men jag får lite problem under resans gång. Det första jag gör är att kopiera den gamnmla konfigurationsfilen.

Code: Select all

# cd /usr/src/sys/i386/conf
# cp GENERIC NEWKERNEL
Sen öppnar jag NEWKERNEL för att för att skriva om den så att den ska passa till mitt system, det är nog här problemet ligger. Hur ska man skriva för att få ut så mycket som möjligt av min söta pentium?

testade och:

machine i386
#cpu I486_CPU
#cpu I586_CPU
cpu I686_CPU
ident MIDNIGHT
och sedan tog jag bort allt som jag inte har på datorn såsom allt med raid, scsi, firewire, trådlösa nätverkskort osv.

När jag drog en:

# cd /usr/src 
# make buildkernel KERNCONF=NEWKERNEL
# make installkernel KERNCONF=NEWKERNEL
Så failade den under buildkernel kommandot. Efter det testade jag och göra samma sak igen men denna gång med generic kärnkonfiguration, alltså att jag inte skrivit om den alls. Denna gång fungerade det utan problem. :o Med denne slöfan till dator vill man ju få ut så mycket som det går, vet att jag kan få den mycket snabbare med en anpassad kernel, har gjort detta förr fast på en klamath, detta är en katmai. Nån som har nån idé?

Googlade lite på "optimizing kernel freebsd" såhittade jag lite fräna saker. http://www.silverwraith.com/papers/freebsd-kernel.php[/quote] är det nått därur som man kan an använda för att få en snabbare maskin?

tacksam för all slags hjälp.

Post Reply