OpenBSD

Andra smaker av fria oprativsystem OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och DragonFlyBSD
Post Reply
miixter

OpenBSD

Post by miixter » 1 May 2006, 09:13

Ny release idag 1maj http://openbsd.org/ 3.9 .

Mycket har hänt w-lan fronten bl a, nya drivrutiner, updatering av hostapd för att kunna bygga trådlösa nät med flera noder som kommunicerar med varandra (seemless roaming). Nya versioner av bgpd, ospfd samt givetvis senaste versionen av sshd med bl a layer 2 & 3 tunneling.

/mixter

trekkie78

Post by trekkie78 » 1 May 2006, 09:59

Jag har för mig att en nyhet också är att ifconfig numera hanterar bl.a både trådburet och trådlöst (istället för att ha minst två kommandon för att göra samma sak beroende på vilken typ av interface det handlar om) ? Det kanske har funnits tidigare dock...

//trekkie

miixter

Post by miixter » 1 May 2006, 11:02

'ifconfig' har varit och är det verktyg man hanterar alla typer av nät med med i bsd, mycket smidigt ingen större skillnad att hantera ett w-lan kort än ett vanligt nic. Sist när jag installerade OpenBSD bootade jag på install-cd och installationen autoconfade mitt w-lan kort riktigt nice att slippa dra kabel och knöla med olika kommandon för varje w-lan kort. :)

Trevligt också att man kan bygga "riktiga" vpn med ssh nu, kommer att bli en mardröm för fw-admins :D

/mixter

trekkie78

Post by trekkie78 » 1 May 2006, 11:16

Det var kanske jag som uttryckte mig luddigt. Att ifconfig hanterar trådburet är ingen nyhet - men jag fick uppfattningen om att det var en nyhet att det även hanterar trådlösa nät då jag läste nedanstående artikel för ett par dagar sedan (eller så var det bara något han nämnde i samband med intervjun). Jag har själv aldrig använt trådlöst i *BSD så jag har aldrig reflekterat över om det alltid hanterat även trådlöst.

http://www.informit.com/articles/articl ... 5&seqNum=2

//trekkie

miixter

Post by miixter » 1 May 2006, 11:57

Åtminstånde de senaste versionerna har hanterat trådlöst som trådburet med 'ifconfig' , alltså det är ingen nyhet för 3.9. :)

/mixter

Post Reply