tips på någon lättanvänd bsd-version

Andra smaker av fria oprativsystem OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och DragonFlyBSD
Post Reply
lundakille

tips på någon lättanvänd bsd-version

Post by lundakille » 9 November 2005, 22:42

hej allihopa!
jag är en ganska van användare av linux nu och har testat ett par distributioner så jag tänkte använda bsd bara för att stilla min nyfikenhet.
Har dock ett par frågor
Finns det någon lättanvänd och lättskött distro, typ motsvarigheten till mandrake eller ubuntu på linux?
hur är programutbudet för bsd? multimedia typ xine, mplayer olika codecs?
tacksam för alla svar

trekkie78

Post by trekkie78 » 9 November 2005, 23:25

DesktopBSD eller PC-BSD låter som två alternativ som Du skulle kunna testa!

Utbudet av program för *BSD är STORT, men kanske något mindre än för Linux. Men å andra sidan går det att köra Linuxprogram under *BSD.

//trekkie

miixter

Post by miixter » 10 November 2005, 02:02

lundakille : mplayer mm är inga problem, finns bla som paket till pcbsd som trekkie78 nämnde. Själv har jag precis installerat freebsd 6 som kom ut i dagarna, finns bara en saka att säga, grymt stabil och skön bsd känsla, btw flash, mplayer, java mm som behövs på en surfdator "ramlade" in utan problem så nu har man en box som man inte behöver "leta patchar" till och som Alma-Mathilda 87 utan vidare kan använda. :D

/mixter

lundakille

en fråga till bara

Post by lundakille » 10 November 2005, 11:34

har de versioner av bsd ni föreslog pakethanterare som rpm, apt etc som finns i linux, så att man kan installera program lätt utan att syssla med tar.gz ja ni vet säker vad jag menar

miixter

Post by miixter » 10 November 2005, 14:27

Ja bsd har 'ports' som bl a gentoo sneglade på när de designade sitt system. Pcbsd har utöver 'ports' sitt eget system som jag nämnde ovan, minns inte vad det heter. Till de flesta applikationer finns även binärer som då hanteras mha 'packages' .

Här finns lite info om 'ports' http://www.freebsd.org/ports/

Btw i bsdvärlden fungerar det lite annorlunda än i linuxvärlden en BSD är ett komplett operativsystem med både kernel land och user land applikationer/daemoner, alltså inte som i linux att det bygger på en lös kernel som sedan alla bygger en egen dist runt. Detta medför ju en del fördelar skulle säkert vissa ha sagt. Generellt är bsd utomordentligt bra dokumenterat och freebsd har ju sin berömda 'Handbok' som täcker i princip allt.

Jag föreslår att du läser lite på de olika operativsystemens siter innan du bestämmer dig om det är något för dig

/mixter

Zenox

Post by Zenox » 10 November 2005, 14:41

Finns nån curses utility el liknande till ports där man kan se vilka libbar osv ett visst paket har (beroenden)? Som dselect eller aptitude till Debian.

Drog in FreeBSD förrut men blev grymt less när man skulle dra in ett paket från kommandoraden och helt pang fick man in hela X mm (nej jag ville bara köra ren server) bara för att man inte visste att paketet hade grafiskt gui.

miixter

Post by miixter » 10 November 2005, 15:13

:D illa, låter intresant med curses gui..
Många ports som default kräver t ex X, går ofta att köra utan och då specar man hur man vill ha paketet byggt när man kompilerar det, alternativt använder man packages och lägger in no_gui varianten av applikationen.

/mixter

trekkie78

Post by trekkie78 » 10 November 2005, 16:58

lundakille!

PC-BSD använder sig, förutom(?) av ports, även ett eget system (.pbi), som för tillfället har väldigt få färdiga paket, se t.ex:

http://www.pcbsd.org/?p=packages

http://www.pbidir.com/

//trekkie

Snouser

Post by Snouser » 30 January 2006, 22:26

trekkie78 wrote:DesktopBSD eller PC-BSD låter som två alternativ som Du skulle kunna testa!

Utbudet av program för *BSD är STORT, men kanske något mindre än för Linux. Men å andra sidan går det att köra Linuxprogram under *BSD.

//trekkie
Ursäkta att jag bryter men

Finns de fler prg till FreeBSD?
Sedan undrar jag om de finns någon motsvarighet till apt-get (från debian) i FreeBSD?

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 30 January 2006, 22:32

snouser har du läst tråden?
The more linux u go, The slacker u get

Snouser

Post by Snouser » 30 January 2006, 22:53

Oj da .. :oops:

Post Reply