MBR krasch efter FreeBSD 5.4 installation (tror jag)

Andra smaker av fria oprativsystem OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och DragonFlyBSD
Post Reply
bubster

MBR krasch efter FreeBSD 5.4 installation (tror jag)

Post by bubster » 25 August 2005, 09:28

Satt ikväll och installerade Free BSD på en laptop och allt verkade gå bra. När den var färdig bad den mig starta om vilket jag gjorde (tog ut skivan innan) men inget hände, utan bara en svart skärm. Testa att boota från fler andra skivor (suselinux, win98 win2k) men bara en svart skärm. Det enda som händer är att första bilden med IBM Thinkpad kommer upp och man har valet på F1=Setup och F12=Temporary Boot Device. Har provat båda dessa men.............svart skärm. Efter bilden F1 F12 kommer en textrad med "Inte boot utility" (eller något liknande) och sedan svart.
Vad felas?? Ny disk??

/Bub

andersajja

Post by andersajja » 27 August 2005, 19:08

Hej Bub.
Jag har kvaddat några MBR;er med hjälp av grub/lilo och jag vet att det inte är kul, ledsamt nog kan man inte göra så mycket mer än att sätta in en annan hd och försöka rädda det som räddas kan, om det är viktigheter.
Sen brukar jag använda Win 98 startdisk för att ta bort icke dos partitioner + allt annat, sen formatera hela disken.
Med andra ord game over insert coin :cry:
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

Nianbig

Post by Nianbig » 4 October 2005, 17:52

Har detta löst sig?

Det kan inte röra sig om någon MBR krasch. Då hade du kunnat boota från en cd.

jobi

Post by jobi » 4 October 2005, 18:04

Eventuellt en forklaring: http://www.physics.wustl.edu/~alford/th ... _RH73.html
A quick note on disaster scenarios. If you create the hibernation file and the computer hangs on reboot, and it won't even go to BIOS setup if you press F1, then all is not lost. Wait for a long time (> 5 mins). It will eventually give up its search for the hibernation file and allow you to continue. Use the hibernation utility diskette to delete the corrupt hibernation file. My procedure (see below) worked for me, but there are risks in this process, and it may be possible to render your machine really unbootable.
Lycka till!
You are in the presence of a system administrator. KNEEL.

Post Reply