
DXVK 2.6.1 är nu tillgänglig och innehåller en rad viktiga buggfixar och förbättringar som gynnar både spelprestanda och kompatibilitet i Linux-miljöer. Versionen riktar sig särskilt till användare av Wine/Proton och gör det möjligt att spela Direct3D-baserade Windows-spel via Vulkan.
Vad är DXVK?
DXVK är ett öppen källkodsprojekt som fungerar som ett översättningslager mellan Direct3D 9/10/11 (grafik-API:n som används i Windows-spel) och Vulkan, som är ett modernt, högpresterande grafik-API tillgängligt i Linux. Verktyget är en viktig del av spelplattformar som Proton/Steam Play, och används av många för att köra Windows-spel smidigt på Linux.
Nytt i version 2.6.1
Den här uppdateringen bygger vidare på DXVK 2.6 och fokuserar i första hand på att rätta till problem som introducerades i den förra versionen. Här är höjdpunkterna:
Förbättrat stöd för AMD Vega
- Sparse buffer-stöd har tagits bort på Vega-GPU:er, eftersom det orsakade krascher och instabilitet.
- Detta förbättrar stabiliteten markant, men kan i vissa spel leda till högre minnesanvändning.
Förbättringar för specifika spel
- Assassin’s Creed Origins fungerar nu bättre på Intel GPU:er med Mesa ANV.
- Hitman 2 har fått en workaround för dålig CPU-prestanda.
- LEGO Batman och LEGO Indiana Jones har fått drastiskt förbätad UI-prestanda.
- En krasch i Need for Speed: Most Wanted (2005) är löst.
Fixar för grafikdrivrutiner
- Hängningar med RADV Vulkan-drivrutin på AMD RDNA4 har åtgärdats.
- Fix för vissa Unity-spel på NVIDIA GPU:er som kunde krascha.
- En workaround har införts för ett RTSS-bugg som påverkade hur överlägg renderades vid användning av sRGB-format.
Övriga tekniska förbättringar
- Renderpass-effektivitet har förbättrats på GPU:er med tiling-arkitektur.
- Vulkan-valideringsfel i ovanliga scenarier har minskats.
- MSVC-kompileringar fungerar nu bättre på äldre CPU:er.
- Bättre hantering av bildskärmslägen för udda monitorkonfigurationer.
- Fixar i SDL3-backend i
dxvk-native
.
Ladda ner DXVK 2.6.1
Du kan läsa hela ändringsloggen och ladda ner källkoden på projektets officiella GitHub-sida:
👉 https://github.com/doitsujin/dxvk
Om du installerat DXVK via din Linux-distributions paketkällor (t.ex. Arch, Fedora eller Debian), behöver du vänta tills versionen blir tillgänglig där.