• DXVK 2.6.1 är släppt – Bättre stöd för Assassin’s Creed Origins, AMD Vega och flera andra spel

    Dags att ringa Ronald Reagan-eran och få tillbaka ett riktigt bra spel. Det var bättre förr…

    DXVK 2.6.1 är nu tillgänglig och innehåller en rad viktiga buggfixar och förbättringar som gynnar både spelprestanda och kompatibilitet i Linux-miljöer. Versionen riktar sig särskilt till användare av Wine/Proton och gör det möjligt att spela Direct3D-baserade Windows-spel via Vulkan.

    Vad är DXVK?

    DXVK är ett öppen källkodsprojekt som fungerar som ett översättningslager mellan Direct3D 9/10/11 (grafik-API:n som används i Windows-spel) och Vulkan, som är ett modernt, högpresterande grafik-API tillgängligt i Linux. Verktyget är en viktig del av spelplattformar som Proton/Steam Play, och används av många för att köra Windows-spel smidigt på Linux.


    Nytt i version 2.6.1

    Den här uppdateringen bygger vidare på DXVK 2.6 och fokuserar i första hand på att rätta till problem som introducerades i den förra versionen. Här är höjdpunkterna:

    Förbättrat stöd för AMD Vega

    • Sparse buffer-stöd har tagits bort på Vega-GPU:er, eftersom det orsakade krascher och instabilitet.
    • Detta förbättrar stabiliteten markant, men kan i vissa spel leda till högre minnesanvändning.

    Förbättringar för specifika spel

    • Assassin’s Creed Origins fungerar nu bättre på Intel GPU:er med Mesa ANV.
    • Hitman 2 har fått en workaround för dålig CPU-prestanda.
    • LEGO Batman och LEGO Indiana Jones har fått drastiskt förbätad UI-prestanda.
    • En krasch i Need for Speed: Most Wanted (2005) är löst.

    Fixar för grafikdrivrutiner

    • Hängningar med RADV Vulkan-drivrutin på AMD RDNA4 har åtgärdats.
    • Fix för vissa Unity-spel på NVIDIA GPU:er som kunde krascha.
    • En workaround har införts för ett RTSS-bugg som påverkade hur överlägg renderades vid användning av sRGB-format.

    Övriga tekniska förbättringar

    • Renderpass-effektivitet har förbättrats på GPU:er med tiling-arkitektur.
    • Vulkan-valideringsfel i ovanliga scenarier har minskats.
    • MSVC-kompileringar fungerar nu bättre på äldre CPU:er.
    • Bättre hantering av bildskärmslägen för udda monitorkonfigurationer.
    • Fixar i SDL3-backend i dxvk-native.

    Ladda ner DXVK 2.6.1

    Du kan läsa hela ändringsloggen och ladda ner källkoden på projektets officiella GitHub-sida:
    👉 https://github.com/doitsujin/dxvk

    Om du installerat DXVK via din Linux-distributions paketkällor (t.ex. Arch, Fedora eller Debian), behöver du vänta tills versionen blir tillgänglig där.

DXVK 2.6.1 är släppt – Bättre stöd för Assassin’s Creed Origins, AMD Vega och flera andra spel

Dags att ringa Ronald Reagan-eran och få tillbaka ett riktigt bra spel. Det var bättre förr…

DXVK 2.6.1 är nu tillgänglig och innehåller en rad viktiga buggfixar och förbättringar som gynnar både spelprestanda och kompatibilitet i Linux-miljöer. Versionen riktar sig särskilt till användare av Wine/Proton och gör det möjligt att spela Direct3D-baserade Windows-spel via Vulkan.

Vad är DXVK?

DXVK är ett öppen källkodsprojekt som fungerar som ett översättningslager mellan Direct3D 9/10/11 (grafik-API:n som används i Windows-spel) och Vulkan, som är ett modernt, högpresterande grafik-API tillgängligt i Linux. Verktyget är en viktig del av spelplattformar som Proton/Steam Play, och används av många för att köra Windows-spel smidigt på Linux.


Nytt i version 2.6.1

Den här uppdateringen bygger vidare på DXVK 2.6 och fokuserar i första hand på att rätta till problem som introducerades i den förra versionen. Här är höjdpunkterna:

Förbättrat stöd för AMD Vega

  • Sparse buffer-stöd har tagits bort på Vega-GPU:er, eftersom det orsakade krascher och instabilitet.
  • Detta förbättrar stabiliteten markant, men kan i vissa spel leda till högre minnesanvändning.

Förbättringar för specifika spel

  • Assassin’s Creed Origins fungerar nu bättre på Intel GPU:er med Mesa ANV.
  • Hitman 2 har fått en workaround för dålig CPU-prestanda.
  • LEGO Batman och LEGO Indiana Jones har fått drastiskt förbätad UI-prestanda.
  • En krasch i Need for Speed: Most Wanted (2005) är löst.

Fixar för grafikdrivrutiner

  • Hängningar med RADV Vulkan-drivrutin på AMD RDNA4 har åtgärdats.
  • Fix för vissa Unity-spel på NVIDIA GPU:er som kunde krascha.
  • En workaround har införts för ett RTSS-bugg som påverkade hur överlägg renderades vid användning av sRGB-format.

Övriga tekniska förbättringar

  • Renderpass-effektivitet har förbättrats på GPU:er med tiling-arkitektur.
  • Vulkan-valideringsfel i ovanliga scenarier har minskats.
  • MSVC-kompileringar fungerar nu bättre på äldre CPU:er.
  • Bättre hantering av bildskärmslägen för udda monitorkonfigurationer.
  • Fixar i SDL3-backend i dxvk-native.

Ladda ner DXVK 2.6.1

Du kan läsa hela ändringsloggen och ladda ner källkoden på projektets officiella GitHub-sida:
👉 https://github.com/doitsujin/dxvk

Om du installerat DXVK via din Linux-distributions paketkällor (t.ex. Arch, Fedora eller Debian), behöver du vänta tills versionen blir tillgänglig där.