• Blender 4.4 är här – Vulkan-rendering, ny borsttyp och bättre stöd för moderna grafikkort

    Vulkan är ett modernt, låg-nivå grafik-API som ger utvecklare direkt kontroll över GPU:n för hög prestanda och effektivitet. Det används i spel, 3D-program och grafikmotorer och är tänkt som en ersättare till äldre tekniker som OpenGL och DirectX.

    Blender är ett kraftfullt och kostnadsfritt 3D-program med öppen källkod, använt över hela världen för att skapa allt från animationer och spelgrafik till specialeffekter och 3D-modellering. Det fungerar på Windows, macOS och Linux, och används både av proffs och hobbyanvändare.

    Nu är version 4.4 släppt – och det är en uppdatering som innehåller flera viktiga förbättringar, både för kreatörer och för dem som jobbar nära tekniken.

    Vulkan gör entré

    En av de största nyheterna i Blender 4.4 är att programmet nu använder Vulkan för att visa renderingsresultat från Cycles (renderingsmotorn). Tidigare användes OpenGL, men med den nya trådmodellen i Vulkan är prestandan lika bra – samtidigt som grunden nu är lagd för framtida grafikförbättringar.

    Här är några av höjdpunkterna i denna version:

    • Ny ”Plane Brush” – en mångsidig pensel som kombinerar egenskaperna från Flatten, Fill och Scrape, men med större kontroll och justeringsmöjligheter.
    • Förbättrade kompositornoder, bland annat:
      • Stöd för heltal (integer) i nodanslutningar
      • En mer exakt ”Fast Gaussian”-oskärpa
      • En omarbetad Glare-node för snyggare ljuseffekter
    • Stöd för H.265/HEVC – nu kan du rendera videor med den moderna och komprimeringseffektiva kodeken
    • Ny funktion för att välja topologi, t.ex. alla 3-punkts- eller 5-punktsnoder i ett mesh

    Grafik- och hårdvarustöd

    Blender 4.4 håller sig uppdaterad med den senaste hårdvaran:

    • Stöd för NVIDIA GeForce RTX 50×0-serien (Blackwell-arkitektur)
    • Stöd för AMD RX 90×0-serien (RDNA4)
    • För AMD-användare på Linux krävs nu ROCm 6.0
    • HIP-RT (GPU-acceleration för AMD) är inte längre experimentellt

    Förbättrad videohantering

    Om du jobbar med videoredigering kommer du märka flera förbättringar:

    • Stöd för 10- och 12-bitars färgdjup per kanal
    • Rendera i BT.709-färgrymd för bättre färgnoggrannhet
    • Mer exakt färgkonvertering (YUV till RGB)
    • Snabbare förhandsvisning av HDR- och float-baserat material
    • Du kan nu redigera textklipp direkt i förhandsvisningen
    • Möjlighet att sortera tillgångar efter katalog istället för namn
    • Text som kopieras från Blender fungerar nu bättre i andra Linux-program (X11)
    • Ny funktion för att ta bort förhandsvisningar av tillgångar
    • Snapping när du justerar nodstorlekar horisontellt – för snabbare och exaktare arbete i nodeditorn

    Ladda ner Blender 4.4

    Blender 4.4 är tillgängligt för Windows, macOS och Linux – och på Linux kan du köra det direkt utan installation tack vare den universella binären. Besök den officiella webbplatsen för att ladda ner senaste versionen:
    👉 https://www.blender.org

Blender 4.4 är här – Vulkan-rendering, ny borsttyp och bättre stöd för moderna grafikkort

Vulkan är ett modernt, låg-nivå grafik-API som ger utvecklare direkt kontroll över GPU:n för hög prestanda och effektivitet. Det används i spel, 3D-program och grafikmotorer och är tänkt som en ersättare till äldre tekniker som OpenGL och DirectX.

Blender är ett kraftfullt och kostnadsfritt 3D-program med öppen källkod, använt över hela världen för att skapa allt från animationer och spelgrafik till specialeffekter och 3D-modellering. Det fungerar på Windows, macOS och Linux, och används både av proffs och hobbyanvändare.

Nu är version 4.4 släppt – och det är en uppdatering som innehåller flera viktiga förbättringar, både för kreatörer och för dem som jobbar nära tekniken.

Vulkan gör entré

En av de största nyheterna i Blender 4.4 är att programmet nu använder Vulkan för att visa renderingsresultat från Cycles (renderingsmotorn). Tidigare användes OpenGL, men med den nya trådmodellen i Vulkan är prestandan lika bra – samtidigt som grunden nu är lagd för framtida grafikförbättringar.

Här är några av höjdpunkterna i denna version:

  • Ny ”Plane Brush” – en mångsidig pensel som kombinerar egenskaperna från Flatten, Fill och Scrape, men med större kontroll och justeringsmöjligheter.
  • Förbättrade kompositornoder, bland annat:
    • Stöd för heltal (integer) i nodanslutningar
    • En mer exakt ”Fast Gaussian”-oskärpa
    • En omarbetad Glare-node för snyggare ljuseffekter
  • Stöd för H.265/HEVC – nu kan du rendera videor med den moderna och komprimeringseffektiva kodeken
  • Ny funktion för att välja topologi, t.ex. alla 3-punkts- eller 5-punktsnoder i ett mesh

Grafik- och hårdvarustöd

Blender 4.4 håller sig uppdaterad med den senaste hårdvaran:

  • Stöd för NVIDIA GeForce RTX 50×0-serien (Blackwell-arkitektur)
  • Stöd för AMD RX 90×0-serien (RDNA4)
  • För AMD-användare på Linux krävs nu ROCm 6.0
  • HIP-RT (GPU-acceleration för AMD) är inte längre experimentellt

Förbättrad videohantering

Om du jobbar med videoredigering kommer du märka flera förbättringar:

  • Stöd för 10- och 12-bitars färgdjup per kanal
  • Rendera i BT.709-färgrymd för bättre färgnoggrannhet
  • Mer exakt färgkonvertering (YUV till RGB)
  • Snabbare förhandsvisning av HDR- och float-baserat material
  • Du kan nu redigera textklipp direkt i förhandsvisningen
  • Möjlighet att sortera tillgångar efter katalog istället för namn
  • Text som kopieras från Blender fungerar nu bättre i andra Linux-program (X11)
  • Ny funktion för att ta bort förhandsvisningar av tillgångar
  • Snapping när du justerar nodstorlekar horisontellt – för snabbare och exaktare arbete i nodeditorn

Ladda ner Blender 4.4

Blender 4.4 är tillgängligt för Windows, macOS och Linux – och på Linux kan du köra det direkt utan installation tack vare den universella binären. Besök den officiella webbplatsen för att ladda ner senaste versionen:
👉 https://www.blender.org