Collabora meddelade nyligen att deras open-source NVK Vulkan-drivrutin, som är en del av Mesa-grafikstacken för NVIDIA-hårdvara, nu officiellt uppfyller de senaste kraven för Vulkan 1.4 grafik-API.
Stödet för Vulkan 1.4 har integrerats i NVK och kommer att ingå i den kommande Mesa 25.0-versionen som planeras att släppas i början av 2025.
”Detta fortsätter Mesas tradition av att snabbt anamma Vulkan. När Vulkan 1.0 lanserades 2016 var ANV-drivrutinen från Intel en av de första drivrutinerna som stödde Vulkan direkt från start. Sedan dess har varje ny Vulkan-version inkluderat flera Mesa-drivrutiner som erbjuder day-zero-stöd,” förklarar Collabora-ingenjören Faith Ekstrand.
Under 2024 har NVK-drivrutinen även fått flera andra förbättringar, såsom D3D11-emulering med DXVK, stöd för OpenGL 4.6 via Zink och VKD3D-Proton för D3D12-emulering.
Trots dessa framsteg saknar NVK fortfarande vissa större funktioner, som ray tracing och stöd för den senaste NVIDIA-hårdvaran och dess funktioner. Collabora lovar att prioritera dessa områden under 2025, samtidigt som de arbetar med att förbättra prestandan för sin open-source Vulkan-drivrutin i Mesa för användare av NVIDIA GPU:er.
NVK var den första open-source Vulkan-drivrutinen för NVIDIA-hårdvara som erhöll Khronos konformitetsmärke för något API. Khronos tillkännagav nyligen Vulkan 1.4-specifikationen, och Collabora var snabba med att säkerställa day-zero-konformitet för NVK.
Collabora uppger att Vulkan 1.4-stödet redan har integrerats i NVK och kommer att vara en del av den kommande Mesa 25.0-grafikstacken som släpps tidigt 2025. Vulkan 1.4 introducerar nya krav för att möjliggöra effektiv hantering av stora datamängder samtidigt som enheten renderar med full prestanda.
Dessutom säkerställer Vulkan 1.4-specifikationen stöd för 8K-rendering med upp till åtta separata renderingsmål, inbyggt stöd för underhållsförlängningar upp till och med VK_KHR_maintenance6, samt explicit stöd för förlängningar och funktioner som är avgörande för framväxande högpresterande applikationer.