Blender Foundation har lanserat Blender 4.3, en stor uppdatering av deras populära, kostnadsfria och öppna 3D-grafikprogram. Den här versionen introducerar flera nya funktioner och förbättringar för att möta behoven hos både nybörjare och avancerade användare.
En av de stora nyheterna är ett experimentellt Vulkan-backend, som nu kan användas för att rendera användargränssnittet istället för OpenGL. Vulkan-stödet fungerar på Linux och Windows och kan aktiveras via inställningarna. Det är dock fortfarande i ett tidigt skede, med vissa begränsningar som avsaknad av stöd för GPU-subdivision och OpenXR, samt att det presterar något långsammare än OpenGL.
Förbättringar i renderingsmotorer inkluderar multi-pass-kompositering i EEVEE och hårdvaruaccelererad ray-tracing på Linux, vilket ger snabbare och mer realistiska renderingar. Dessutom har nya noder och verktyg lagts till i Shader- och Geometry-redigerarna, som till exempel Metallic BSDF och en Gabor Noise-texturnod. En ny ”Warning”-nod gör det möjligt att visa anpassade varningar direkt i nodgrupper.
Arbetsflödet har också förbättrats. Du kan nu namnge geometrier med den nya ”Set Geometry Name”-noden och använda nya verktyg som ”Mask from Boundary” för att snabbt skapa masker baserade på mesh-strukturer. Dessutom har borsthantering och borstar för meshmodeller blivit mer intuitiva och omfattande.
För de som arbetar med animationer och videoredigering har Blender 4.3 uppdaterat videosekvenseraren. Det går nu att justera ljud på subframenivå och använda snabbare färgkorrigeringar. Dessutom har nya verktyg för enklare klippredigering och snabbare miniatyrgenerering tillkommit.
Användargränssnittet har fått en uppfräschning med bland annat SVG-ikoner, bättre stöd för dra-och-släpp av redigeringsområden och förbättrade navigeringsalternativ i filhanteraren. Det är nu också möjligt att använda musknapparna 4 och 5 för snabbare navigering.
Blender 4.3 är tillgänglig för nedladdning från den officiella webbplatsen och kan köras som en fristående applikation på de flesta Linux-distributioner. Med alla dessa nyheter och förbättringar är det en spännande uppdatering för alla som arbetar med 3D-grafik och animation.