• DXVK 2.4 introducerar spännande nya funktioner för Linux-gamers

    Born to frag.

    DXVK 2.4, den senaste uppdateringen av den Vulkan-baserade implementationen för att köra Direct3D 9, 10 och 11 på Linux via Wine, har nyligen släppts. Denna version är fylld med betydande förbättringar och nya funktioner som syftar till att förbättra spelupplevelsen för användare.

    En av de mest anmärkningsvärda nyheterna i DXVK 2.4 är tillägget av stöd för Direct3D 8. Detta har uppnåtts genom att integrera D8VK, ett verktyg som översätter Direct3D 8 till Vulkan, vilket utvidgar kompatibiliteten och öppnar upp för en äldre generation av spel att njuta av på moderna Linux-system.

    DXVK 2.4 innehåller också förbättringar som sträcker sig över olika systemmiljöer, bland annat stöd för flera fönstersystem i dxvk-native. En särskilt värdefull funktion är emuleringen av icke-nativa uppdateringsfrekvenser. Denna funktion är utformad för att hantera scenarion där skärmen inte kan ändra sitt visningsläge för att passa ett spel som kräver 60 FPS, men som inte begränsar sin bildfrekvens till 60 Hz. Med den nya uppdateringen aktiveras en bildfrekvensbegränsare automatiskt i dessa situationer, förutsatt att spelet körs i fullskärm med vertikal synkronisering.

    Förutom dessa tekniska förbättringar har DXVK 2.4 också förbättrat prestandan och stabiliteten i många populära spel som Battlefield 2, Fallout 4 och The Sims 2. Dessutom har uppdateringen adresserat och åtgärdat flera specifika tekniska problem. Bland annat har behandlingen av texturkoordinater för D3D9 förbättrats, kompatibilitet med tredjepartsmodifikationer stärkts, och videobearbetningsfunktionerna förfinats.

    DXVK 2.4 är nu tillgänglig för nedladdning direkt från projektets GitHub-sida. För de användare som inte är vana vid att kompilera programvara kan det krävas tålamod, eller så kan de vänta tills uppdateringen blir tillgänglig i de vanliga programvaruförråden för deras Linux-distribution. Denna uppdatering markerar ytterligare ett steg framåt för gaming på Linux, och visar DXVK fortsatta engagemang för att stödja och förbättra användarupplevelsen.

    https://github.com/doitsujin/dxvk

    Innehållet ovan bygger på data ifrån

DXVK 2.4 introducerar spännande nya funktioner för Linux-gamers

Born to frag.

DXVK 2.4, den senaste uppdateringen av den Vulkan-baserade implementationen för att köra Direct3D 9, 10 och 11 på Linux via Wine, har nyligen släppts. Denna version är fylld med betydande förbättringar och nya funktioner som syftar till att förbättra spelupplevelsen för användare.

En av de mest anmärkningsvärda nyheterna i DXVK 2.4 är tillägget av stöd för Direct3D 8. Detta har uppnåtts genom att integrera D8VK, ett verktyg som översätter Direct3D 8 till Vulkan, vilket utvidgar kompatibiliteten och öppnar upp för en äldre generation av spel att njuta av på moderna Linux-system.

DXVK 2.4 innehåller också förbättringar som sträcker sig över olika systemmiljöer, bland annat stöd för flera fönstersystem i dxvk-native. En särskilt värdefull funktion är emuleringen av icke-nativa uppdateringsfrekvenser. Denna funktion är utformad för att hantera scenarion där skärmen inte kan ändra sitt visningsläge för att passa ett spel som kräver 60 FPS, men som inte begränsar sin bildfrekvens till 60 Hz. Med den nya uppdateringen aktiveras en bildfrekvensbegränsare automatiskt i dessa situationer, förutsatt att spelet körs i fullskärm med vertikal synkronisering.

Förutom dessa tekniska förbättringar har DXVK 2.4 också förbättrat prestandan och stabiliteten i många populära spel som Battlefield 2, Fallout 4 och The Sims 2. Dessutom har uppdateringen adresserat och åtgärdat flera specifika tekniska problem. Bland annat har behandlingen av texturkoordinater för D3D9 förbättrats, kompatibilitet med tredjepartsmodifikationer stärkts, och videobearbetningsfunktionerna förfinats.

DXVK 2.4 är nu tillgänglig för nedladdning direkt från projektets GitHub-sida. För de användare som inte är vana vid att kompilera programvara kan det krävas tålamod, eller så kan de vänta tills uppdateringen blir tillgänglig i de vanliga programvaruförråden för deras Linux-distribution. Denna uppdatering markerar ytterligare ett steg framåt för gaming på Linux, och visar DXVK fortsatta engagemang för att stödja och förbättra användarupplevelsen.

https://github.com/doitsujin/dxvk

Innehållet ovan bygger på data ifrån